2011年7月31日日曜日

Nowhere Boy  ノーウェア・ボーイ ひとりぼっちのあいつ (2009)

<Review in English>
This movie is John Lennon’s biopic. It depicts only a couple of years of pre-Beatles John Lennon's life in Liverpool, England.

 John Lennon (Aaron Johnson) lives with his stern guardian aunt Mimi (Kristin Scott Thomas) and his uncle George (David Threlfall) in Liverpool. At the film's beginning, uncle George dies suddenly and at the funeral John sees his biologic mother Julia (Anne-Marie Duff) who abandoned John when he was 5 years old. She has already remarried with another man and has two daughters.  She is living not far from her sister Mimi.
John seeks out Julia and discovers she is a freewheeling music buff.
Julia’s husband Bobby (David Morrissey) finds John's intrusion into his family unwelcom (they have two daughters) He tries to brush John off. However, as he becomes more fascinated with being with his birth mother, he learns banjo and guitar and gets the urge to imitate Elvis Presley - an infatuation that leads the 15-year-old John to form a band called the Quarrymen, soon joined by Paul McCartney (Thomas Brodie-Sangster) and George Harrison (Sam Bell).

John Lennonを演じるAaron Johnson、メガネをかけるとJohnに凄く似てる
I didn’t know that John Lennon has grown up in a fraught family situation and was a big fun of Elvis Presley.
The story based on a true story. It is sentimental and tragic.
I can see the young Lennon becomes a mixture of the two women (mother and aunt), both women influenced Lennon's personality—he inherited Mimi's discipline and Julia's creativity and rebelliousness.
I enjoyed the true story and music. (Beatles songs are played in the movie)
At the end of the movie, “Mother” written by John Lennon plays. I wanted to continue listening to the song.

<あらすじ>
幼い頃から伯父と伯母に育てられていたジョン・レノンは、伯父の葬儀で本当の母親がすぐ近くに住んでいることをいとこから聞かされる。育ての母・ミミには内緒で実母を訪ねるようになったジョン。彼女からギターの弾き方を教わり音楽への興味が湧くが……。
若き日のジョン・レノンにはふたりの母親の存在があった。生みの親であり彼に音楽を教えたジュリアと、育ての親であり伯母のミミ。しかし、ふたりの母親から愛情を注がれても彼は常に孤独で、その寂しさを紛らわすために音楽に没頭する。そして、ポール・マッカートニーと出会い……。ジョン・レノンの知られざる少年時代と母への想いを綴った感動作。(ぴあ映画生活より)

バンド活動を始め、JohnはPaul MaCartney,George Harrison
と出会う
<レビュー 日本語>
この映画はジョン・レノンの伝記である。ジョンがリバプールで生活したBeatlesの活動前の数年を描いた実話を基にしたストーリーになっている。

ジョン・レノン(Aaron Johnson)は厳格な保護者である叔母のミミ(Kristin Scott Thomas)と伯父のジョージ(David Threlfall)と共にリバプールで暮らしていた。映画の冒頭で伯父のジョージが突然亡くなり、葬儀でジョンは産みの親であるジュリア(Anne-Marie Duff)を見かける。彼女はジョンが5歳の時彼を手放していた。彼女はすでに別の男性と再婚しており二人の娘たちが居た。ジュリアは姉であるミミの近くに住んでいた。ジョンは実の母の家を探し、彼女が自由奔放な音楽マニアだと知る。一方、ジュリアの夫であるボビィ(David Morrissey)はジョンが家族に介入するのを快く思っていなかった。(彼らには娘2人もいたこともあり)ボビィはジョンを遠ざけようとしたが、ジョンは実の母といることに夢中になり、バンジョーやギター習う。そしてエルビス・プレスリーに惹かれるようになった。それがやがて15歳のジョンがクオリィメンというバンド(Beatlesの前身)を作り、ポール・マッカトニー(Thomas Brodie-Sangster)やジョージ・ハリソン(Sam Bell)のバンド参加に結びつくのである。

実はジョン・レノンがこのような複雑な家庭環境の中で育ったことは知らなかった。そしてエルビス・プレスリーの大ファンであったことも。戦後のイギリスもアメリカ文化特にロックンロールの影響は大きかったのだと思う。物語は実話を基にセンチメンタルで悲しい物語となっている。若き日のジョン・レノンは二人の女性(母と叔母)の影響を受けている。ミミの規律性とジュリアの創造力と反逆性だ。この実話と音楽(劇中にビートルズの曲が流れる)を楽しんだ。最後のエンドロールでジョン・レノンが歌う”Mother”が流れる。いつまでもこの曲を聞いていたい余韻に駆られた。

<追記>
この映画の女性監督Sam Taylor-Wood(44歳)と主演のAaron Johnson(21歳)が婚約中で二人の間には既に1歳の女の子がおり現在第二子を妊娠中と知り驚いた。歳の差なんと23歳。
Aaron Johsonと言えば”Kick Ass”で人気がブレイクした英国の若手俳優。若くして早めに身を固めた彼の今後の作品に期待したい。
主演のAaron Johsonは監督のSam Taylor-Woodと婚約中、2人の間にはすでに1歳の女の子がいる



Mother, you had me but I never had you
I wanted you but you didn't want me
So I got to tell you
Goodbye goodbye
Father, you left me but I never left you
I needed you but you didn't need me
So I just got to tell you
Goodbye goodbye
Children, don't do what I have done
I couldn't walk and I tried to run
So I got to tell you
Goodbye goodbye
Mama don't go
Daddy come home

母さん 僕はあなたのものだったけど
あなたは僕のものじゃなかった
僕はあなたを求めていたのに
あなたは僕を求めてはいなかった
だから 僕はいうんだ
あばよ さよなら
父さん あなたは僕を見捨てた
僕はあなたを見捨てなかったのに
僕はあなたを必要としたのに
あなたは僕なんか必要としなかった
だから 僕はいうんだ
あばよ さよなら
子どもたちよ 僕のやったことを
繰り返してはいけないよ
僕は満足に歩けもしなかったのに
無理に走ろうとしたのさ
だから 僕はいうんだ
あばよ さよなら
ママ 行かないで
ダディ 戻ってきて
(山本安見 訳)

0 件のコメント:

コメントを投稿